Smile_Candy_truck

Project team

Niklas Åström

Nadine Breidensjö

Project Manager
Nadine Breidensjö

Frida Burtsov

Production Manager
Frida_Burtsov

Lisa Thunström

Executive Art Director
Lisa Thunström

Smile Candy & Brush Truck

Kund: Smile Tandvård

Datum: Våren 2024

Plats: Stockholm, Göteborg, Malmö

Målgrupp: Konsumenter i urbana miljöer, 19–65+ år

Om kunden

Smile Tandvård är en av Sveriges största privata tandvårdskedjor med kliniker över hela landet. Deras varumärke präglas av tillgänglighet, omtanke och ett modernt synsätt på munhälsa – de vill göra tandvård enklare, mer förebyggande och mer positivt laddad för människor i alla åldrar.

Smile__Candy & Brush_02

Utmaning och mål

Smile ville skapa en konsumentkampanj som sticker ut i stadsmiljö och sänker tröskeln till tandvården. Utgångspunkten var insikten att många, särskilt yngre vuxna skjuter upp tandläkarbesök och inte alltid reflekterar över sambandet mellan munhälsa och allmänhälsa.

Målet var därför att:

Nå nya och befintliga kunder i deras vardag.

Skapa en upplevelse som överraskar och får folk att stanna upp.

Bygga varumärkesrelation och driva bokningar via ett enkelt, tydligt erbjudande.

Förmedla budskapet ”När livet ger dig godis – borsta tänderna!” på ett lekfullt men pedagogiskt sätt.

Koncept och genomförande

Vi utvecklade konceptet Smile Candy & Brush Truck – en mobil upplevelse som kombinerade godis med tandborstar och ett tydligt budskap om munhälsa. Genom att använda något oväntat (en tandvårdskedja som delar ut godis) skapade vi nyfikenhet och en öppning för dialog.

Så här tog vi ut konceptet:

En brandad truck rullade genom tre storstäder under sex dagar.

Trucken stylades som en klassisk godisbutik där besökare fick välja lösgodis, samtidigt som de fick en bambutandborste och rabattkod på 200 kr för nästa tandläkarbesök.

Varje påse märktes med QR-kod som ledde direkt till Smiles bokningssida, ett enkelt sätt att konvertera intresse till bokning.

Vår personal drev kvalitativa samtal snarare än massutdelning, en chans att prata om tandhälsa på ett avväpnande sätt.

Digital aktivering:

För att förstärka kampanjen lanserades en fotoutmaning i sociala medier: Eat it – Brush it – Smile! Där deltagarna uppmanades att visa sin egen tolkning av budskapet. Dessutom belönades de första 10 besökarna varje dag som lämnade in sin gamla tandborste med en gratis undersökning.

Smile_Tandvård

Resultat och värde

Smile Candy & Brush Truck blev en snackis i de städer den besökte och mötte konsumenter på ett helt nytt sätt. Budskapet om tandhälsa fick ett oväntat men varmt mottagande – och responsen på plats visade att kombinationen av humor och enkelhet sänkte tröskeln till tandvården.

Kampanjen genererade:

1 500+ personliga möten och provutdelningar.

Ökad trafik till Smiles bokningssida via QR-koderna.

Positiv PR och socialt engagemang genom tävlingar och delningar.

Fördjupad förståelse för hur munhälsa kan kommuniceras lekfullt men fortfarande seriöst.

Från kunden själv

”Att vi som tandvårdskedja delar ut godis kan framstå som motsägelsefullt – men det är precis det oväntade som gjorde att människor stannade upp och började prata med oss. Genom Candy & Brush Truck kunde vi visa att god tandhälsa handlar om balans och bra vanor – inte förbud.”

– Maria Bergerbrant, Marknadschef på Smile Tandvård

 

Anticimex
google-logo-transparent
logo-netlight
svenska-kraftnät
Max_(Restaurant)_logo.svg
logo-bonnier-news
logo-hemnet
logga_klarsynt
JVAB logo
Noba Bank
Beijer logo
FY20_Bacardi_Amea_Logos_Primary_No_Background_Full_Colour_PMS-4
Apoteket
Cisco
Akavia
Expressen
databricks
DNB_Logo.svg
Erik_olsson_logo
Santander_logo
Spendrups_logo
logo-polisen
TE_Logo_symbolleft_black
Stegra_logo
Anticimex
google-logo-transparent
logo-netlight
svenska-kraftnät
Max_(Restaurant)_logo.svg
logo-bonnier-news
logo-hemnet
logga_klarsynt
JVAB logo
Noba Bank
Beijer logo
FY20_Bacardi_Amea_Logos_Primary_No_Background_Full_Colour_PMS-4
Apoteket
Cisco
Akavia
Expressen
databricks
DNB_Logo.svg
Erik_olsson_logo
Santander_logo
Spendrups_logo
logo-polisen
TE_Logo_symbolleft_black
Stegra_logo
Anticimex
google-logo-transparent
logo-netlight
svenska-kraftnät
Max_(Restaurant)_logo.svg
logo-bonnier-news
logo-hemnet
logga_klarsynt
JVAB logo
Noba Bank
Beijer logo
FY20_Bacardi_Amea_Logos_Primary_No_Background_Full_Colour_PMS-4
Apoteket
Cisco
Akavia
Expressen
databricks
DNB_Logo.svg
Erik_olsson_logo
Santander_logo
Spendrups_logo
logo-polisen
TE_Logo_symbolleft_black
Stegra_logo

Kundcase

New Generation Event Agency

XXL Catch the puck

XXL Hockey Pop-up Store

Stockholm
Hur skapar man en butik som känns mer som en hockeyupplevelse än en traditionell retail-yta?
K&E_Netlight_Grinda2

Netlight J3 Experience

Grinda
Vi skapade konceptet Sea & Fire – ett dygn där hav och eld blev både miljö och symbolik.
Apoteket Ledarkickoff 2025

Apoteket Ledarkickoff 2025

Clarion Arlanda
Kund: Apoteket Datum: april 2025 Plats: Clarion Arlanda, Stockholm Deltagare: ca 280 apotekschefer från hela Sverige Om kunden Apoteket är Sveriges största apotekskedja och en av landets mest välkända varumärken. Vi har haft förtroendet att producera de...

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Åström Koncept & Event AB (UNÄ KE Studios AB), orgnr. 556902-6924 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Markera för att samtycka till användning av Nödvändiga cookies
Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

Markera för att samtycka till användning av Cookies för statistik
För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

Markera för att samtycka till användning av Cookies för annonsmätning
För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

Markera för att samtycka till användning av Cookies för personlig annonsmätning
För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

Markera för att samtycka till användning av Cookies för anpassade annonser
För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata