XXL Catch the puck

Project team

Anna Lundin

Client Manager
Anna Lundin

Fanny Burtsov

Visual Production Manager
Fanny Moilanen

Lisa Thunström

Executive Art Director
Lisa Thunström

XXL Hockey Pop-up store

Kund: XXL Sverige i samarbete med CCM Hockey

Datum: Maj 2024 (Ishockey-VM)

Plats: Hamngatan, Stockholm City

Målgrupp: Hockeyfans och besökare under Ishockey-VM

Om kunden

XXL är en av Nordens största sport- och friluftskedjor och erbjuder ett brett sortiment av produkter inom sport, friluftsliv och träning. Under Ishockey-VM ville XXL, i samarbete med det ledande hockeyvarumärket CCM, fördjupa sin relation med hockeyfans och skapa en upplevelse som gick utanför den traditionella butiksmiljön.

Detta projekt blev startskottet på en större hockeysatsning, där XXL positionerar sig som en självklar destination för hockeyutrustning, både för aktiva spelare och supportrar.

XXL Catch the puck
XXL Catch the puck

Utmaning och mål

Hur skapar man en butik som känns mer som en hockeyupplevelse än en traditionell retail-yta?

Målet var att:

Fånga uppmärksamhet under Ishockey-VM och driva trafik till XXL:s butiker.

Bygga hype i sociala medier genom en tävling som engagerar både besökare och digital publik.

Skapa en helhetsupplevelse för hockeyfansen där de inte bara kunde köpa supporterprodukter, utan också delta, tävla och uppleva hockeykulturen på plats.

Koncept och genomförande

Butiksupplevelse
Ett brett sortiment av supporterkläder från Sverige, Finland och andra hockeynationer.

En tryckstation där besökare kunde trycka sitt eget namn och nummer direkt på tröjan.

En miljö fylld med VM-känsla, från dekor och materialval till aktiveringar i butik.

Catch the Puck – Jakten på guldpucken
För att skapa buzz utanför butiken lanserade vi tävlingen Catch the Puck:

Under hela VM-perioden gömde vi guldiga hockeypuckar på olika platser i Stockholm.

Ledtrådar släpptes löpande i XXL:s sociala kanaler, vilket fick fansen att ge sig ut på stadens gator för att hitta puckarna.

Varje upphittad puck gav vinnaren exklusiva priser, som VM-biljetter, exklusiva skridskor eller signerade tröjor.

Social spridning
Kampanjen integrerade fysisk aktivering med digital storytelling – varje puck som hittades skapade nytt innehåll för sociala medier.

”Jakten på guldpucken” blev snabbt en viralt spridd aktivitet och bidrog till att lyfta hela pop-up-satsningen.

XXL Catch the puck
XXL Catch the puck

Resultat och värde

Pop-up-butiken och Catch the Puck blev en succé både på plats och online:

Butiken hade högt tryck under hela VM-perioden med både lokala och tillresta fans.

Kampanjen fick stor räckvidd i sociala medier tack vare ledtrådar och användargenererat innehåll kring puckjakten.

Projektet visade hur B2C-aktiveringar kan skapa djupare engagemang när fysisk närvaro och digitalt deltagande går hand i hand.

Anticimex
google-logo-transparent
logo-netlight
svenska-kraftnät
Max_(Restaurant)_logo.svg
logo-bonnier-news
logo-hemnet
logga_klarsynt
JVAB logo
Noba Bank
Beijer logo
FY20_Bacardi_Amea_Logos_Primary_No_Background_Full_Colour_PMS-4
Apoteket
Cisco
Akavia
Expressen
databricks
DNB_Logo.svg
Erik_olsson_logo
Santander_logo
Spendrups_logo
logo-polisen
TE_Logo_symbolleft_black
Stegra_logo
Anticimex
google-logo-transparent
logo-netlight
svenska-kraftnät
Max_(Restaurant)_logo.svg
logo-bonnier-news
logo-hemnet
logga_klarsynt
JVAB logo
Noba Bank
Beijer logo
FY20_Bacardi_Amea_Logos_Primary_No_Background_Full_Colour_PMS-4
Apoteket
Cisco
Akavia
Expressen
databricks
DNB_Logo.svg
Erik_olsson_logo
Santander_logo
Spendrups_logo
logo-polisen
TE_Logo_symbolleft_black
Stegra_logo
Anticimex
google-logo-transparent
logo-netlight
svenska-kraftnät
Max_(Restaurant)_logo.svg
logo-bonnier-news
logo-hemnet
logga_klarsynt
JVAB logo
Noba Bank
Beijer logo
FY20_Bacardi_Amea_Logos_Primary_No_Background_Full_Colour_PMS-4
Apoteket
Cisco
Akavia
Expressen
databricks
DNB_Logo.svg
Erik_olsson_logo
Santander_logo
Spendrups_logo
logo-polisen
TE_Logo_symbolleft_black
Stegra_logo

Kundcase

New Generation Event Agency

Smile_Candy_truck

Smile Tandvård

Stockholm, Göteborg, Malmö
Vi utvecklade en konsumentkampanjen med konceptet Smile Candy & Brush Truck.
K&E_Netlight_Grinda2

Netlight J3 Experience

Grinda
Vi skapade konceptet Sea & Fire – ett dygn där hav och eld blev både miljö och symbolik.
Apoteket Ledarkickoff 2025

Apoteket Ledarkickoff 2025

Clarion Arlanda
Kund: Apoteket Datum: april 2025 Plats: Clarion Arlanda, Stockholm Deltagare: ca 280 apotekschefer från hela Sverige Om kunden Apoteket är Sveriges största apotekskedja och en av landets mest välkända varumärken. Vi har haft förtroendet att producera de...

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Åström Koncept & Event AB (UNÄ KE Studios AB), orgnr. 556902-6924 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Markera för att samtycka till användning av Nödvändiga cookies
Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

Markera för att samtycka till användning av Cookies för statistik
För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

Markera för att samtycka till användning av Cookies för annonsmätning
För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

Markera för att samtycka till användning av Cookies för personlig annonsmätning
För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

Markera för att samtycka till användning av Cookies för anpassade annonser
För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata