
Trender och vad bankar på dörren 2024?
Innan året drar igång på riktigt så vill vi veta lite kring trender och vad som bankar på dörren 2024. Hur väljer egentligen bolag att kommunicera idag? Vad önskar våra kunder ha hjälp med? Och vad tror vi kommer hända framåt? Vi har ställt frågorna till vår expert Fredrik Edlund, Executive Technical Production Manager & Client manager, som har stenkoll på de här delarna.

Bild på Fredrik Edlund
Hur ser behovet hos kunderna ut idag och ser du några tender kring behoven framöver?
Intresset för interna podcastar har ökat markant då det är ett effektivt och budgetvänligt sätt att kommunicera på internt och externt. Vi ser också trender i att företag vill skap sina egna “TV-kanaler” där bolag tar efter koncept som TV4 Nyhetsmorgon och andra kända talkshow-varianter och använder detta som kommunikationsformat mot sina kunder och kollegor. De flesta stora företag ser detta som ett sätt att kapa led i sin kommunikation. I det här formatet får exempelvis en ledningsgrupp möjlighet att prata direkt ut i organisationen – hur många man än är. Så just nu är det helt enkelt en del fokus på intern-TV, det är enkelt, bekant och lätt att ta till sig.
Har du några nyheter som du vill berätta lite om och vad är ert mål under 2024?
Vi har gjort om studion en aning, den är uppgraderad och fick sig nyligen ett litet lyft under julen. Vårt mål är att det ska vara enkelt att göra intern-TV och webbinarier. Känslan vi vill åt med studion är att det ska vara “på riktigt” och det har vi lyckats med. För att man som tittare och lyssnare ska orka ta sig igenom en hel sändning så behöver också produktionskvaliteten vara hög! Och det arbetar vi med hela tiden.
Kommer det ske några förändringar från förra året eller har ni samma strategi?
Det kommer inte ske några större förändringar under 2024 den stora förändringen gjordes i våras då K&E förvärvade Point Break Media som möjliggjorde att vi kunde göra all produktion in-house. Allt i från sändningar i studion till poddar, filminspelningar och livesända konferenser ute på externa platser. Fokuset hos oss nu är att optimera och “fine tuna” så att det ska vara så enkelt som möjligt att komma till oss och få exakt det man efterfrågar och behöver.
Vad är roligast i ditt arbete?
Jag tycker att det är så kul att vi nu har två core business. Vi är experter på fysiska event och nu även experter på digitala produktioner! Det roligaste är att kunna tillfredsställa våra kunder så att de blir så pass nöjda att de alltid väljer att komma tillbaka! Det andra är att vi har riktigt bra och mycket kompetens inhouse så att vi kan hjälpa våra kunder med allt de efterfrågar.
Är det något projekt som du är extra spänd inför det här året?
I år arrangerar vi Hemnets Gala Guldhemmet som är Sveriges största bostadsgala. Guldhemmet är en stor satsning från Hemnet och så även för oss. Det är ett event där det läggs extrema mängder tid på det faktiska eventet men här får vi faktiskt också nyttja hela bolagets kompetens. Vi producerar mycket film inför arrangemanget och vissa delar under galan är helt digitala. Det jag vill säga är att alla på hela K&E är involverade i det här projektet och det känns riktigt kul!

Fyll i dina kontaktuppgifter så återkommer vi till dig inom kort.

Välkommen till den nya generationens eventbyrå.